Siirry pääsisältöön

Musta maanantai, koko viikon

 Kukas sen kissanhännän nostaa jos ei kissa itse? Kyllä kamelin selkäkin joskus katkeaa. Kirkkaankin kynttilän lanka palaa joskus loppuun. Mitä muita? Onhan noita. 

Vastoinkäymiset vahvistaa, mutta entäs sitten kun ne pahimmat pelot alkaa nostamaan päätään? Kun ollaan kosketuksissa asioiden kanssa, jotka olet jo kerran nähnyt ja nyt joudut ikään kuin takaisin sinne kaikista syvimpään lätäkköön ja vain vaivoin pystyt räpyttelemään käsillä sen verran, että nippa nappa pysyt pinnalla. Avasin verhot tänään ensimmäistä kertaa moneen päivään. Viime yönä moneen vuorokauteen ensimmäistä kertaa taisin nukkua niin, että heräsin ehkä vain kerran. En ole vielä itkenyt pisaraakaan ensimmäistä kertaa päiväkausiin. Sain vaihdettua aamutakin vaatteisiin jo puolilta päivin ja pesin hampaat ilman että piti väkisin vääntäytyä eikä mihinkään pitänyt edes lähteä. Vähän vissiin vitsailinkin. Vakavalla asialla. Se on mun suojautumiskeino.

Äkillinen stressireaktio, kriisin vaiheet. Nää on mulle jo ihan tuttuja juttuja. Niin monta erilaista kriisiä mä olen viime vuosina joutunut kohtaamaan. Mä tiedän tismalleen miten toimin, kun elämä heittää kakkosnelosta päin naamaa niin että korvissa soi. 

Ekana mä menetän yöunet. Pitkään jatkuva unettomuus voi johtaa ihmismielen todella vakaviin ongelmiin, tiedän. Sen takia mun stressireaktio aiheuttaa mulle enenevissä määrin vaan lisää stressiä. Hyvän unen merkitys hyvään vointiin, hyvään elämään, on niin suuri, että stressaannun jo unettomuuden ajattelusta. Samaan aikaan menee myös ruokahalu. Tämänhetkisen ruokavalioni ansiosta voin oikeilla menetelmillä paastota useammankin päivän, mutta tyhmempikin tajuaa että jossain kohtaa ihmisen on yksinkertaisesti syötävä muutakin ku suolaa ja viinikiveä. Söin aamulla kaksi kananmunaa. Hyvä minä! Väsyneenä ja nälkäsenä kaikki tuntuu potenssiin miljoona. No paljonko on sitte yks potenssiin miljoona. Lyhyellä matikalla tuntuu vähältä, mutta kun se on yksi kokonainen eli sata prosenttia kaikesta niin se on aika paljon. 

Huominen tuntuu lähinnä vitsiltä. Epätodelliselta ja hyvin kaukaiselta vitsiltä, joka ei välttämättä tule. Mieli vaipuu synkkyyteen, valoa ja iloa on lähes mahdoton nähdä missään. Vain lapsen huoneesta kuuluva kikatus herättää siihen, että täällä ollaan. Elossa. Kukaan ei ole kuollut. Kaikki varmasti järjestyy. Taas. Muistan kuinka hengittelin Meilahden käytävällä paperipussiin, kun ilmoille heitettiin mahdollisuus ettei pienemmät lapset pääsisi hyvästelemään kuollutta isäänsä sairaalavuoteelle. Siitäkin selvisin vaikka saatana, että tuntu vaikealta just sillon. Kyllä mä tästäkin selviän. Ainahan mä kaikesta vittu selviän. Aikaa, aikaa ja aikaa. Onhan mulla aikaa. Hengittelen tässä nyt vaan ja avaan verhot ja kastelen sitä yhtäkkiä kuollutta kukkaa vaikka eihän se jumalauta enää henkiin herää. 

Jokaisella ihmisellä pitäis olla yksi ihminen jolle voi puhua murheistaan. Kaksi olis kiva, kolme on jo luksusta. Juukeli! Mun elämässä todella on jotain luksusta. Mulla on oikein tuplaluksusta koska eihän se edes jää tohon kolmeen! Onhan tässä elämässä sittenkin jotain iloa. Laitan viestin meidän luksusryhmään, puran tuntojani, ajatuksiani ja sit mä taas herään todellisuuteen. Toivoa on ja niin kauan kun on elämää on toivoa. Minä en ole kuollut. Kukaan muukaan ei tällä kertaa ole. Ja silloinkin kun kuoli, toivo heräsi uudelleen oltuaan hetken poissa. Se kukka koki toisaalta ikävän kohtalon.

"Sä olet niin vahva, kyllä sä selviät mistä vaan" on lause jolla usein niitä kaikista kovimpia koviksia lohdutetaan. Mä en ole kovis. Koska mitä oksalle käy jos sitä molemmista päistä taivutetaan? Aivan. En ole oksa. En halua olla oksa. Haluan olla joku aivan sairaan joustava ja vahva kuminauha, joka tarpeen tullessa antaa riittävästi periksi vain palautuakseen taas takaisin omaan olemukseensa, kun paine hellittää. Miten helvetissä ollaan taas se kuminauha? Mitkä ne selviytymiskeinot olikaan? Puhu, nuku, syö, hengitä ja mene metsään. Nyt myös kirjoittaminen. Näistä 4/5 plakkarissa. Vai 5/6? Joka tapauksessa, helpottanut on. Vähän, mutta parempi kai sekin kuin ei yhtään. Sänkyyn ei voi jäädä, toivoa ei voi menettää, hampaat pitää pestä ja jotain on pakko syödä. Vaikuttais tilanne ensisilmäyksellä miten paskalta tahansa. 

No mikä tämä kriisi nyt on? Se on valtavan pelottava ja suuri mörkö menneisyydestä, joka mun ilmeisesti on nyt kohdattava. Nyt on riittävän hyvä tilanne sen kohtaamiseksi, koska eihän elämä kenellekään anna enempää kuin pystyy vastaanottamaan? Se on jotain niin pelottavaa, että minä, maailman vahvin nalle, menetin hetkeksi toimintakykyni lähes täysin. Se on jotain niin mustaa ja synkkää, että valon löytäminen sen seasta on äärimmäistä työtä. Ollaan valtamerellä ja on niin kova myrsky, että purjeet on pakko laskea ja pidettävä kaikin voimin jostain kiinni että pysyy kyydissä. Venettä ei ole nyt varaa kaataa. Mikään myrsky ei kestä ikuisesti. Ei tämäkään. 

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Sehän se olikin eikä mikään vitun kissan häntä, kamelin selkä tai kynttilä. Rakastakaa toisianne! ✌&💗

-S

Ps. Juuri kun olin painamassa julkaisunappia soi puhelin ja sydän pysähtyi. Pakko oli vastata. Onneksi vastasin nimittäin asia joka on aiheuttanut harmaita hiuksia jo pääsiäisestä, on vihdoin nytkähtänyt taas yhden ison askeleen eteenpäin. Vittu. Valoa perkele!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pakkomielteenä parisuhde

Nykyään useinkin kuulee ihmetystä siitä, kun joku ei ole parisuhteessa. Jopa ihan oman ikäluokkani edustajat ihmettelevät mikä MINUSSA on vikana, kun en löydä ketään. Niin monesti kuin olen sanonutkin, että en mä ole jaksanut vielä edes etsiä. Kun kaverit viettävät parisuhteidensa 5-, 10- ja jopa jumankekka 20-vuotisjuhliaan mä mietin välillä, että ehkä se mun yksi oli ja meni jo. Aikuisiälläni mulla on ollut kolme pidempää suhdetta. Jos saisi niin yhden näistä kumittaisin kokonaan vaikkakin kaikkihan ne toisaalta "epäonnistui" aikanaan. Niistä jokainen on silti opettanut jos ei muuta, ainakin monia asioita itsestäni. Leikkimielisesti olen usein tehnyt listoja siitä mitä toiveita tulevalle kumppanille olis eikä niihin listoihin ole kuulunut ulkoiset ominaisuudet, vaikka toki valehtelisin jos väittäisin ettei niillä olisi mitään väliä. Siinä vaiheessa kuitenkin se tuuhea tukka, erottuvat hauikset ja siniset silmät jää toiseksi jos ihminen on ilkeä, persoonaton eikä osaa irrote

Superstressaajasta täyspäiväiseksi puunhalaajaksi

Kun työ on viimeisen päälle minuutti aikataulutettua, kaavamaista ehkä jopa, niin sitä vapaa-aikana kaipaa vähän rauhaa eikä ainakaan niitä aikatauluja. Tähän voit itse lisätä mieleisesi VenaileRauhassa vitsin. Toisaalta myös saan jotain sairasta tyydytystä siitä, että kalenteri alkaa elokuussa kesälomien jälkeen täyttymään päivä päivältä vaan tiukemmaksi ja tiukemmaksi. Myös ne vapaapäivät.  Vapaapäivien kalenterimerkinnät on kuitenkin onneksi niitä mitkä tuottaa iloa ja mielihyvää.  Lasten harrastusten seuraaminen on omien harrastusten ohella parasta mitä tiedän. Koen myös olevani ihan poikkeuksellisen onnekas, että mulla on mahdollisuus tarjota mun lapsille harrastuksia.  Joka maanantai kun uusi viikko alkaa, mä suunnittelen sen viikon aikataulun valmiiksi. Ei siksi että mä suorittaisin elämää, vaan siksi että mä näen missä kohtaa mulla on aikaa tehdä niitä asioita mitkä mulle tuottaa kaikista eniten iloa.  Viikonpäiväthän tavallaan on menettänyt merkityksensä vuorotöi

Menneisyyden vanki(ko)

 Tässä on viime aikoina käyty menneisyyden kanssa niin veristä kädenvääntöä kuin se fyysisiltä vammoilta säästyen vain suinkin on mahdollista. Joutunut kohtaamaan omat pahimmat pelkonsa silmästä silmään, käymään läpi asioita joita en ole kahteenkymmeneen vuoteen sanonut ääneen. Niinhän ne asiat unohtuu ja haavat paranee? Puhutaan puhutaan, mutta lakataan sit vaan puhumasta niin ne unohtuu. Unohtuuhan ne, mutta vain kaivautuakseen kriittisellä hetkellä uudestaan esiin. Ehkä just kliseisesti sillon, kun vähiten osaat odottaa. Oon elänyt menneessä hyvin erilaista elämää. Sillon se ei tuntunu kovin ihmeelliseltä, kadunko? En mä kadu. Ihmettelen lähinnä miten radikaalisti mieli voi muuttua. Olisinko voinut tehdä toisenlaisia valintoja? Tietenkin, kaikkihan me voidaan. Tähän taas se vanha ärsyttävä "en olis tämmönen jos olisin valinnut toisin". Enkä oliskaan.  Ehkä asioiden todella vaan täytyy tapahtua, jotta menneeseen on palattava. Vain sen verran, että ravistelee ne menneisyyden