Siirry pääsisältöön

Viisivuotiskatsaus

Meidän perheessä tuli viisi isätöntä vuotta täyteen männä viikolla. Viisi. Kaikki varmaan arvaa, että nyt sanon ne "ihan ku se olis ollu eilen" tai "tuntuu kuin siitä ei olis vielä niin kauaa". Vitut. Viis vuotta on tuntunu ikuisuudelta. Viis vuotta sitten viikko tuntu ikuisuudelta, ehkä jopa päivä. Elämä oli kaaosta. Valon vaihtelu, aika on kuitenkin tehny tepposiaan. 
Sillon mä luulin etten nauti elämästä enää ikinä. Jään siihen synkkyyteen ja epätoivoon asumaan mihin yhtäkkiä putosin. Ettei mikään enää jaksa naurattaa eikä mikään enää tunnu miltään. Äijälle tuli lähtö vittu ku faksi Jäätteenmäelle. Täysin pyytämättä ja yllättäen.
Aiemmin oon kertonu tästä itse kuolemasta ja sen jälkeisestä ajasta enemmän. 

Jossain kohtaa, muutama valkoviinin huuruinen ja itkuinen viikonloppu, viikko tai kuukausi jälkeenpäin kuitenkin huomasin että naurattaa. Sillä lailla aikuisten oikeasti ja ihan aidosti naurattaa ja se tuntuu hyvältä. Ei väärältä tai raskaalta vaan vapauttavalta ja helpolta. Hirvittävän yleistä se ei siinä vaiheessa vielä ollu ja sithän mä jo sairastuinkin syöpään ja se on taas ihan eri stoori se. Siinä kohtaa alko iso ratas myös heittämään niin pahasti, että sen jälkeen juuri muuta en olekaan tehnyt ku nauranu.

Olen aiemmin kirjottanu myös sinkkuäidin ei niin salaisista unelmista, kun käytännössä haaveilin nukkumisesta ja lämpimästä ateriasta. Monesti itse kiireellistin itseäni ollakseni jotain mitä kukaan ei voi olla, täydellinen. Epäonnistuin surkeasti. Olin niin armoton itselleni, että väitän sen stressitason olleen merkittävässä roolissa mun sairastumisen suhteen. Jonkun voi olla vaikea uskoa, ettei ne unelmat ollut päästä keksittyjä vaan ihan aitoja oikeita asioita joita en uskonut koskaan tapahtuvan enää mulle. Olisin ikuisesti onneton. 

Varsinainen käännekohta oli mun sairastuminen. Jos oli pakko sairastua, se ei olis voinut tapahtua parempaan aikaan. Kuolema pelotti niin paljon, että oli pakko etsiä positiivisia asioita vaikka sitten syövästä. Olis ollu eniten perseestä olla onneton ja kuolla vielä siihen päälle. 
Kun mä sitten en kuollutkaan ja kaikki alko näyttää vähän paremmalta mä tajusin vasta sen, että asiat joita monet pitää itsestäänselvyyksinä on mun muutaman vuoden takaisia unelmia ja nyt ne on totta! Mun unelmista oli yhtäkkiä tullu arkea. Sen unelmien täyttymyksen tunteen säilyttäminen onkin ollu temppu itsessään. 

"On kaksi tapaa elää: joko niin, että mikään ei ole ihmeellistä tai niin, että kaikki on ihmeellistä."
-Albert Einstein
Valitsin jälkimmäisen. Jossain joku nytkin haaveilee lämpimästä ateriasta samalla, kun minä ilolla ja antaumuksella mätän sellaista menemään. Joku haaveilee viini-illasta ystävien kanssa samalla, kun minä mietin, että kuinka monta viini-iltaa kehtaan pyytää vuorosuunnittelusta vapaaksi. Joku haaveilee siitä, että pääsisi lenkille samalla kun minä rikon jatkuvasti omia ennätyksiäni. Joku haaveilee juuri niistä Minna Parikan klassikkokengistä samalla, kun minä, kymmenen vuoden unelmoinnin jälkeen vedän sellaiset jalkaani ja lähden lounastamaan kaupungille parhaiden ystävieni kanssa. 

Epätoivon suosta olen viidessä vuodessa herännyt elämään unelmaani. Saan nauraa paljon ja äänekkäästi eikä koskaan enää tule mieleen, että se olisi väärin. Lapsillani ei ehkä ole enää isää, mutta niillä on ihan semi ok mutsi, joka on toistaiseksi pysynyt terveenä ja ne lapset on pysyneet kuta kuinkin järjissään, niin järjissään, kun se mun kanssa on mahdollista, kaikesta huolimatta. 

Meiltä usein kysytään "missä näet itsesi viiden vuoden päästä?". Ehkä joskus pitäis kysyä "missä olit viisi vuotta sitten ja olisitko sillon nähnyt tän?". En olis. En olis mitenkään nähnyt sitä, että saunon auringonlaskuun merellä ja tepastelen pelkässä kylpytakissa ravintolaan löylyjen jälkeen juomaan lasillisen viiniä.

Rakastakaa toisianne! ✌&💗
-S

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pakkomielteenä parisuhde

Nykyään useinkin kuulee ihmetystä siitä, kun joku ei ole parisuhteessa. Jopa ihan oman ikäluokkani edustajat ihmettelevät mikä MINUSSA on vikana, kun en löydä ketään. Niin monesti kuin olen sanonutkin, että en mä ole jaksanut vielä edes etsiä. Kun kaverit viettävät parisuhteidensa 5-, 10- ja jopa jumankekka 20-vuotisjuhliaan mä mietin välillä, että ehkä se mun yksi oli ja meni jo. Aikuisiälläni mulla on ollut kolme pidempää suhdetta. Jos saisi niin yhden näistä kumittaisin kokonaan vaikkakin kaikkihan ne toisaalta "epäonnistui" aikanaan. Niistä jokainen on silti opettanut jos ei muuta, ainakin monia asioita itsestäni. Leikkimielisesti olen usein tehnyt listoja siitä mitä toiveita tulevalle kumppanille olis eikä niihin listoihin ole kuulunut ulkoiset ominaisuudet, vaikka toki valehtelisin jos väittäisin ettei niillä olisi mitään väliä. Siinä vaiheessa kuitenkin se tuuhea tukka, erottuvat hauikset ja siniset silmät jää toiseksi jos ihminen on ilkeä, persoonaton eikä osaa irrote

Superstressaajasta täyspäiväiseksi puunhalaajaksi

Kun työ on viimeisen päälle minuutti aikataulutettua, kaavamaista ehkä jopa, niin sitä vapaa-aikana kaipaa vähän rauhaa eikä ainakaan niitä aikatauluja. Tähän voit itse lisätä mieleisesi VenaileRauhassa vitsin. Toisaalta myös saan jotain sairasta tyydytystä siitä, että kalenteri alkaa elokuussa kesälomien jälkeen täyttymään päivä päivältä vaan tiukemmaksi ja tiukemmaksi. Myös ne vapaapäivät.  Vapaapäivien kalenterimerkinnät on kuitenkin onneksi niitä mitkä tuottaa iloa ja mielihyvää.  Lasten harrastusten seuraaminen on omien harrastusten ohella parasta mitä tiedän. Koen myös olevani ihan poikkeuksellisen onnekas, että mulla on mahdollisuus tarjota mun lapsille harrastuksia.  Joka maanantai kun uusi viikko alkaa, mä suunnittelen sen viikon aikataulun valmiiksi. Ei siksi että mä suorittaisin elämää, vaan siksi että mä näen missä kohtaa mulla on aikaa tehdä niitä asioita mitkä mulle tuottaa kaikista eniten iloa.  Viikonpäiväthän tavallaan on menettänyt merkityksensä vuorotöi

Menneisyyden vanki(ko)

 Tässä on viime aikoina käyty menneisyyden kanssa niin veristä kädenvääntöä kuin se fyysisiltä vammoilta säästyen vain suinkin on mahdollista. Joutunut kohtaamaan omat pahimmat pelkonsa silmästä silmään, käymään läpi asioita joita en ole kahteenkymmeneen vuoteen sanonut ääneen. Niinhän ne asiat unohtuu ja haavat paranee? Puhutaan puhutaan, mutta lakataan sit vaan puhumasta niin ne unohtuu. Unohtuuhan ne, mutta vain kaivautuakseen kriittisellä hetkellä uudestaan esiin. Ehkä just kliseisesti sillon, kun vähiten osaat odottaa. Oon elänyt menneessä hyvin erilaista elämää. Sillon se ei tuntunu kovin ihmeelliseltä, kadunko? En mä kadu. Ihmettelen lähinnä miten radikaalisti mieli voi muuttua. Olisinko voinut tehdä toisenlaisia valintoja? Tietenkin, kaikkihan me voidaan. Tähän taas se vanha ärsyttävä "en olis tämmönen jos olisin valinnut toisin". Enkä oliskaan.  Ehkä asioiden todella vaan täytyy tapahtua, jotta menneeseen on palattava. Vain sen verran, että ravistelee ne menneisyyden