Siirry pääsisältöön

Ajanhallinnan maailmanmestari

Mulla on aina ollut sellainen suuri puute, nimittäin kilpailuvietin puute. Mun suurin vastustaja on minä itse. Minkäänlainen muu kilpailu ei kiinnosta. Ei urheilussa, ei lautapeleissä, ei kauneudessa tai koulumenestyksessä, ei missään. Kaikenlainen "leijuminen" on mun mielestä myös äärimmäisen puuduttavaa. Itsestään saa ja pitää olla ylpeä kun onnistuu, mutta leuhkiminen, se on toinen juttu.

Koulussa osallistuin aina kaikkiin kisareissuihin, en kilpailun vaan reissun vuoksi. Yleisurheilussa kävi kerran niin, että satasella saatoin voittaa. Näin aikuisena tämmönen toiminta aiheutti sen verran pahaa verta, että parempi olla osallistumatta ollenkaan.

Sen lisäksi, että mä harrastin nuorempana(kin) hölmöilyä, mä kokeilin varmaan kaikki mahdolliset urheilulajit taitoluistelusta taekwondoon. Tanssi ja luistelu vähän nappas, mutta ei sitten kuitenkaan riittävästi. Aikuisena on sitten edelleen sama tilanne. Jos koskaan tarviit kaveria mukaan tanhu- tai muotokuvamaalauskurssille niin soita. Lähen. Oon sillä lailla helppo, varma jopa.

Balettitunteja lukuunottamatta, kun puhutaan harrastuksista, viihdyn parhaiten yksin metsässä tai omassa makuuhuoneessa joogamatolla. On myös oikein mukava käydä pelaamassa sulkapalloa, kunhan kukaan ei suorita minkäänlaisia laskutoimituksia. Nykyään oikein mielelläni toki myös kirjoitan. Katsotaan kuinka kauan. Talvella luistelen, hiihtäisin jos osaisin. Sukset toki on. Uiminen houkuttelee ja tekniikka uimakoulu onkin ens vuodelle suunnitelmissa. Tällä hetkellä tekniikka on, surkea. Mut saa houkuteltua mukaan lähes mihin vaan ja uutuutena olen aivan rakastunut talviuintiin. Marraskuun lopulla kävin ensimmäisen kerran ja se oli rakkautta ensi kihelmöinnillä.

Kun harrastaa säännöllisen epäsäännöllisesti vähän kaikkea, käy säännöllisen epäsäännöllisesti töissä ja taloudessa on kaksi kouluikäistä lasta, joista toinen vielä aktiivisesti harrastaa ja tarvitsee usein kuljetusapua, täytyy olla aika mestari kalenteritetriksessä. Siinä voittaisin ehkä maailmanmestaruuden jos olis kisat ja mulla vietti.
Mulla on toisinaan 14 tuntisia työpäiviä ja matkoineen tähän menee 15 tuntia. Kaikki ymmärtää ettei silloin välttämättä huvita juuri muu. Eikä oikein ehdikään, kun niitä tunteja on rautatieläiselläkin kuitenkin vuorokaudessa vain 24.

Kalenteritetristä helpottaa se säännöllisen epäsäännöllinen vuorotyö. Kun on arkivapaita, voi sillä kuuluisalla hyvällä omalla tunnolla tehdä lasten koulupäivän ajan "omia juttuja". Toisinaan ne omat jutut tarkottaa seuraavan työputken ennakointia esim kokkaamalla ruokia valmiiksi kaappiin.
Se onkin, varsinkin perheellisille, mun ajansäästövinkki numero yksi. Säästyy niin monelta mielipahalta, turhalta huudolta ja nälkäkiukulta kun seuraavan päivän ruoka on vähintäänkin esivalmisteltuna jääkaapissa.

Ruuan laittaminen ei ole mun lempipuuhaa. Vähän niin kuin pakollinen paha. Ei muukaan auta. Nälkä se mullekin tulee jos ei sitä ruokaa itse laita. Kokkaamiseen vahvasti liittyy kaupassa käyminen joka on mun suuri inhokki myös. Ruokakaupassa nimenomaan. Tähän käytän surutta markettien kotiinkuljetusta! Se on luksusta. Tilaukset voin hoitaa vaikka töissä tauolla ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Äärimmäisen kätevää. Jonkun mielestä myös äärimmäisen laiskaa. Mä säästän siinä tuntikausia aikaa muihin asioihin. Tärkeämpiin ja hauskempiin. Toki tämä vaatii aika paljon suunnittelua, mutta sillä säästää ajan lisäksi myös dollareita.

Siivoaminen on ollut mulle eniten harmaita hiuksia aiheuttava arjen askare. En kestä jos sohvatyynyt on sekasin tai tavarat pitkin poikin. Tämän ongelman ratkaisin hävittämällä järjettömän määrän tavaraa. Meillä on tässä pienessä asunnossa kaappeja ja laatikoita jotka on tyhjiä. Vaatehuoneesta löytyis vino pino hävitettävää vielä. Vanhassa kämpässä oli niin tyhjää, että piti muuttaa pienempään. Jälkikäteen ajateltuna, avaruus oli kivempi.
Siivoaminen on onneksi asia, joka näiltä kouluikäisiltäkin onnistuu. Kun kaikki laittaa tavarat paikoilleen, ei tartte käyttää aikaa siihen, että saa siivottua jotta pääsee siivoamaan. Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Tämä vaatii etenkin perheemme keskimmäiseltä edelleen toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän harjoittelua. Siivousasioista jaksan kuitenkin sinnikkäästi nalkuttaa.

Sinkkuäidin ei niin salaisissa unelmissa kerroin, kun en ehtinyt pitkiin aikoihin katsomaan tv:tä lainkaan. Silloin harmitti. Ajansäästövinkki vailla vertaa, lataa kaikki suoratoistopalvelut ja katso kun on aikaa. Yhtenä iltana ehdotin lapsille niinkin eksoottista asiaa kuin ihan tv:n katselua. Kaikki oli tästä harvinaisesta ideasta innoissaan. Hetki meni ennen kuin poikani viimein osasi tämän live tv:n laittaa päälle. Niin paljon sitä meillä katsotaan.

Ajan hallintaan, arjen hallintaan, stressin hallintaan ja elämän hallintaan paras vinkki ehdottomasti kuitenkin on: hyväksy se mikä on. Jos iltakymmeneltä on eteinen imuroimatta, huomisen ruoka vielä hakematta kaupasta ja aamulla olis töihin lähtö niin kukaan tuskin kuolee jos hiekanjyvät on vielä yhden yön eteisessä ja seuraavana päivänä syödään valmisruokaa. Ehdottomuus tappaa. Kova katkeaa ja pehmeä lässähtää. Joustava sen sijaan taipuu ja palautuu takas uomiinsa kun paine hellittää. Ole siis joustava niin kaikki on kivempaa.

Rakastakaa toisianne! ✌&❤
-S

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pakkomielteenä parisuhde

Nykyään useinkin kuulee ihmetystä siitä, kun joku ei ole parisuhteessa. Jopa ihan oman ikäluokkani edustajat ihmettelevät mikä MINUSSA on vikana, kun en löydä ketään. Niin monesti kuin olen sanonutkin, että en mä ole jaksanut vielä edes etsiä. Kun kaverit viettävät parisuhteidensa 5-, 10- ja jopa jumankekka 20-vuotisjuhliaan mä mietin välillä, että ehkä se mun yksi oli ja meni jo. Aikuisiälläni mulla on ollut kolme pidempää suhdetta. Jos saisi niin yhden näistä kumittaisin kokonaan vaikkakin kaikkihan ne toisaalta "epäonnistui" aikanaan. Niistä jokainen on silti opettanut jos ei muuta, ainakin monia asioita itsestäni. Leikkimielisesti olen usein tehnyt listoja siitä mitä toiveita tulevalle kumppanille olis eikä niihin listoihin ole kuulunut ulkoiset ominaisuudet, vaikka toki valehtelisin jos väittäisin ettei niillä olisi mitään väliä. Siinä vaiheessa kuitenkin se tuuhea tukka, erottuvat hauikset ja siniset silmät jää toiseksi jos ihminen on ilkeä, persoonaton eikä osaa irrote

Superstressaajasta täyspäiväiseksi puunhalaajaksi

Kun työ on viimeisen päälle minuutti aikataulutettua, kaavamaista ehkä jopa, niin sitä vapaa-aikana kaipaa vähän rauhaa eikä ainakaan niitä aikatauluja. Tähän voit itse lisätä mieleisesi VenaileRauhassa vitsin. Toisaalta myös saan jotain sairasta tyydytystä siitä, että kalenteri alkaa elokuussa kesälomien jälkeen täyttymään päivä päivältä vaan tiukemmaksi ja tiukemmaksi. Myös ne vapaapäivät.  Vapaapäivien kalenterimerkinnät on kuitenkin onneksi niitä mitkä tuottaa iloa ja mielihyvää.  Lasten harrastusten seuraaminen on omien harrastusten ohella parasta mitä tiedän. Koen myös olevani ihan poikkeuksellisen onnekas, että mulla on mahdollisuus tarjota mun lapsille harrastuksia.  Joka maanantai kun uusi viikko alkaa, mä suunnittelen sen viikon aikataulun valmiiksi. Ei siksi että mä suorittaisin elämää, vaan siksi että mä näen missä kohtaa mulla on aikaa tehdä niitä asioita mitkä mulle tuottaa kaikista eniten iloa.  Viikonpäiväthän tavallaan on menettänyt merkityksensä vuorotöi

Menneisyyden vanki(ko)

 Tässä on viime aikoina käyty menneisyyden kanssa niin veristä kädenvääntöä kuin se fyysisiltä vammoilta säästyen vain suinkin on mahdollista. Joutunut kohtaamaan omat pahimmat pelkonsa silmästä silmään, käymään läpi asioita joita en ole kahteenkymmeneen vuoteen sanonut ääneen. Niinhän ne asiat unohtuu ja haavat paranee? Puhutaan puhutaan, mutta lakataan sit vaan puhumasta niin ne unohtuu. Unohtuuhan ne, mutta vain kaivautuakseen kriittisellä hetkellä uudestaan esiin. Ehkä just kliseisesti sillon, kun vähiten osaat odottaa. Oon elänyt menneessä hyvin erilaista elämää. Sillon se ei tuntunu kovin ihmeelliseltä, kadunko? En mä kadu. Ihmettelen lähinnä miten radikaalisti mieli voi muuttua. Olisinko voinut tehdä toisenlaisia valintoja? Tietenkin, kaikkihan me voidaan. Tähän taas se vanha ärsyttävä "en olis tämmönen jos olisin valinnut toisin". Enkä oliskaan.  Ehkä asioiden todella vaan täytyy tapahtua, jotta menneeseen on palattava. Vain sen verran, että ravistelee ne menneisyyden